Militavia - Katonai repülés és légvédelem

Vadászgépek teljesítménye - 1.rész

HOGYAN MŰKÖDIK

2024. december 07. - molnibalage

repulesi-p1.jpg

Előszó

Ez itten egy F-15 vadászgép. Szép, szép, de mire képes? Mekkora a csúcssebessége? Mennyire jól gyorsul? Milyen gyorsan emelkedik? Milyen messzire repül el? Milyen gyorsan fordul? Megannyi kínzó kérdés. Na és ha a képen látható fegyverzetet hordozza, légiharcrakétákkal mi a helyzet? Na és mi van akkor, ha még ennél is több és nehezebb fegyvert hordoz? Lássuk hát, hogy mire képesek a vadászgépek helyzettől függően.

01-clean.png

02-aam.png

03-ag.png

Tovább

Hőkövető rakéták, infravörös vezérlés

HOGYAN MŰKÖDIK

00-focim_1.png

Fizikai háttér

Az oldalon már számtalan radarvezérlésű légvédelmi-rakéta rendszerről esett szó[1]. Viszont nem csak radarral lehetséges rakétákat célra vezetni. Az egyik lehetséges alternatíva közismert nevén „hőkövető”, vagyis az elektro-optikai vezérlés egyik változata, az infravörös vezérlés. Lássuk hát ennek fizikai hátterét és evolúcióját.

 

01-tartalom.png

02-hpasp.png

Tovább

MiG-23MF kontra MiG-21BISz - Néphadsereg retrospektív

00-focim.png

Előszó

 A Magyar Néphadsereg a hidegháború végén két vadászgépcsaládot üzemeltetett, a MiG-21-est és a MiG-23-ast. A MiG-23 típuscsalád megítélése rendkívül vegyes a téma iránt érdeklődök között nem csak Magyarországon, de a nagyvilágban is. Járjunk hát utána, hogy mennyire volt jogos vagy jogtalan a kritika és, hogy mi volt a magyarországi beszerzés hátterében.

01-hpasp_1.png

02-tartalom.png

Tovább

Szimulátor történelem - 16. rész

Flanker 2.0 & 2.5

22_2.png

Flanker 2.0 és 2.5.

A DOS-os kiadású Flanker utódja már bőven a Windows és 3D gyorsítókártyák korszakában jelent meg 1999-ben. A felállás ugyanaz volt, a fejlesztő az Eagle Dynamics, a kiadó az SSI volt. A Flanker 2.0-val a Falcon 4.0 követően ismerkedtem meg úgy, hogy a játék előzményéről semmit sem tudtam. Akkoriban fénykorát élő fórumokon hallottam erről a szimulátorról. A kiadása után sok évvel fillérekért lehetett hozzájutni, így azon kevés szimulátor közé tartozik, amit eredeti példányban birtokoltam. 2001-ben a 2.5 patch több területen is megtoldotta a 2.0 alap változatot. Azok, akik rendelkeztek az alap kiadással a 2.5 ingyenes frissítés volt, de a 2.5 változat később egyben is megvehető volt az alap 2.0 tartalmával.

Tovább

Az Sz-300 légvédelmi-rakéta rendszer (SA-10 Grumble) - 2.rész

A rakéta, a rendszer harcászati paraméterei, magyarországi története, ukrán háború

maxresdefault_1.jpg

Előszó

Az első részben megismerkedtünk az Sz-300P család hátterével, tervezési alapjával és lokátorainak alapvető működési elveivel. Ezek után lássuk hát a rendszer további fő elemeit, például a rakétát, ami alapvetően meghatározta a rendszer képességeit és annak tovább fejleszthetőségét.

01-hpasp.png

 

Tovább

Az Sz-300 légvédelmi-rakéta rendszer (SA-10 Grumble) - 1.rész

A rendszer eredete, felépítése, radarok

00-sz-300p-index.jpg

Előszó

A ’70-es évek elején felsejlő új fenyegetések elképesztő fejlesztésre sarkallták a szovjet tervezőket, ami egy új honi légvédelmi rakéta-rendszer család megjelenéséhez vezetett. Ez lett az híres-hírhedt Sz-300 család. Lássuk hát ennek történetét a kezdetektől.

Aki élőszóban jobban szereti, annak videón is a tartalom.

 

Tovább

Szimulátor történelem - 15. rész

Falcon 4.0

01_9.png

 

Falcon 4.0

 

Ezennel elérkeztünk ahhoz az alkotáshoz, ami miatt az összes eddigi része a cikksorozatnak lényegében ennek felvezetésének fogható fel. Ez a Falcon 4.0. Egyes területeken ez jutott legmesszebb a szimulátorok evolúciójában annak ellenére, hogy még ezt követően volt egy utolsó nagy szimulátor kiadási hullám, ami kb. 2000-ig tartott.

A sorozat összes része a linkre kattintva érhető el.

https://militavia.blog.hu/tags/szimul%C3%A1tor_t%C3%B6rt%C3%A9nelem

Tovább

Falkland-szigeteki háború 4. rész - A munka ünnepe

Az Argentin Légierő akciói 1982. május 1-én.

00-focim.jpg

Előszó

A Falkland-szigeteki háborúról szóló sorozat előző része az első két nap eseményeivel foglalkozott a két hadiflottára fókuszálva. Azonban a munka ünnepén az Argentin Légierő is igen aktív volt, lássuk hát az eseményeket az ő szemszögükből is.

Tovább

Vadászrepülőgép ki mit tud - evolúció - 4. rész (záró)

vadaszgepek-4-v2.jpg

Előszó

Az előző epizód a 2000-es évek elején ért véget a nyugati fejlesztésekkel. A történetből hiányzó és eddig kimaradt szereplővel is ideje foglalkozni, l ássuk hát mi történt a Nagy Falon túl, ami szorosan összefonódik a hidegháború utáni Oroszország helyzetével. Majd végül a XXI. században megjelent és elterjedő lopakodó vadászgépekkel zárjuk le a történetet.

Videó formátumban is az anyag, aki ezt preferálja.

 A sorozat három korábbi része.

https://militavia.blog.hu/2021/11/20/vadaszrepulogep_ki_mit_tud_evolucio_1_resz

https://militavia.blog.hu/2022/02/05/vadaszrepulogep_ki_mit_tud_evolucio_2_resz

https://militavia.blog.hu/2024/04/20/vadaszrepulogep_ki_mit_tud_evolucio_3_resz

A honi légvédelmi vadászokkal foglalkozó sorozat.

https://militavia.blog.hu/tags/honi_l%C3%A9gv%C3%A9delem

Tovább

Szimulátor történelem - 14. rész

F-22 Total Air War & F-22 Air Dominance Fighter

01_8.png

F-22 Total Air War & F-22 Air Dominance Fighter

 

Az F-22 Total Air War, az F-22 Air Dominance Fighter az EF2000 által kitaposott ösvényt követik. Az EF2000-nél használt motor fejlesztett változata működik a játék felszíne alatt. Ennek köszönhetően, aki ismerte az EF2000-et, az viszonylag kevés tanulással is elsajátította a repülőgép kezelését és veszettül ismerős volt neki az egész, mármint a repülőgép használatát  nézve annak ellenére, hogy papíron egy teljes más típus volt a főszereplő.

A sorozat összes része a linkre kattintva érhető el.

https://militavia.blog.hu/tags/szimul%C3%A1tor_t%C3%B6rt%C3%A9nelem

Tovább
süti beállítások módosítása