Militavia - Katonai repülés és légvédelem

Militavia 2022 - múlt, jelen, jövő & szavazás

2022. január 03. - molnibalage

Nah, talán már magukhoz térek a nézők az újévet köszöntő dáridózásból, ennek örömére íme egy kis múltba- és jövőbe tekintés következik, megfűszerezve némi közvélemény kutatással.

A csatorna bár technikailag több, mint egy éves, hiszen az első videó 2020 szeptemberében került ki a Berkutról, a rendszeresség csak 2021 elejétől datálható a csatornán az A-10-es kapcsolatos mítoszoszlató videótól kezdve. Kisebb nagyobb rendszerességgel, de átlagban kb. havi rendszerességgel lett egy videó kitéve.

A kommentek között egy afféle vállalást tettem, hogy nagyjából ezt a rendszerességet próbálom majd tartani, ami eddig nagyjából sikerült is. Viszont ebben félig-meddig a szerencse is közrejátszott, illetve az, hogy az angol nyelvű csatornám augusztusig nem létezett.

Anno úgy fogalmaztam, hogy azért úgy nagyjából egy nagy és egy kisebb videó fogja váltani majd egymást. Ehhez képest az eddig tizenkettő videóból összesen csak kettő volt, ami 10 percnél rövidebbre sikerült. Az összes többi lényegében mind fél órás vagy akár még hosszabb lett. Egyes témáknál elvileg szóba jöhetett volna a kétfelé vágás, de számomra az tűnt logikusabbnak, hogy egybe jöjjenek ki a videók, még, ha együltőhelyben végig nézni őket nem annyira könnyű. A fejezet struktúra miatt, aki akarta félbe tudta hagyni egy adott ponton a videók többségét, pl. az Oszirak elleni támadásról szóló majdnem 40 perces anyagot is mondjuk az előkészítés és a végrehajtás között.

A tervbe vett témák között látszik olyan, ahol a 10-20 perces hossz tűnik reálisnak, de olyan is, ahol már most úgy tűnik, hogy akár 60 percet is elérheti a téma hossza egyben elkészítve. A vadászgépes sorozat 2. része jelen formájában egy nagy egységet alkot, de annak hossza jelen állás szerit valahol 45 perc táján lesz úgy, hogy kicsit meg kellett vágni egyes részeit, hogy ez a hossz egyáltalán tartható legyen.

Mivel nézőknek és nem magamnak készítek videót, ezért a közösség felé szól a kérdés. Mit preferáltok jobban? A nagyon hosszú témák legyenek több kisebb részre szétszedve?  Egyben menjen ki a videó még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy egyes videók között hosszabb szünet lesz? Vagy mondjuk a vadászgépes sorozat álljon rövidebb részekből? Ez azt jelenti, hogy a következő kicsit megvágott 45 perces epizód helyett lehetne inkább két körülbelül 25 perces anyag. A csatorna közösségi felületén bárki részt vehet a szavazáson és véleményt nyilváníthat ezzel kapcsolatban és kifejtheti véleményét.

A Szavazás
https://www.youtube.com/post/UgkxShl_IkDMLbyki1i3LK78LEfRksoEEQc3

Néhány szó a csatorna jövőjéről is a témák tekintetében. Már az eddigi kikerült videókból is látható a tematika egyes része. A légvédelmi rakéta rendszerekről szóló sorozat az Sz-25 Berkutról szóló videóval indult és azt követte három további rész rész, bemutatva a Dvinát és annak harci alkalmazását, majd a Volhovot. Ezek után valószínűleg nem okoz majd nagy meglepetést, hogy az összes hadrendbe állított szovjet-orosz honi légvédelmi rendszer sorra kerül majd. Az Sz-125 Nyeva, Sz-200 és Sz-300-as család, amibe természetesen bele tartozik az Sz-400 változat is, majd végül az Sz-350 Vityáz. Mivel az Sz-350 az már inkább hasonlít az újabb koncepciójú nyugati rendszerekre, ezért lehet hogy azt meg fogja előzni egy másik, aminek hazai vonatkozása is van. Gondolom nem árulok el nagy titkot, hogy ez a NASAMS2.

Kevéssé ismert, de az Egyesült Államok is rendelkezett egykoron kiterjedt telepített honi légvédelmi rakéta-rendszerekkel. Ezek bemutatása sem maradhat ki, illetve a természetesen a későbbi amerikai és európai eszközök sem. Ez lényegében a honi légvédelmi rakéta-rendszerek sorozat folytatása, csak a másik nagy katonai tömb eszközeit fogalja magában. Ezen videók technikai mélységeiből ameddig lehet nem tervezek engedni, mert az ebben elhangzottak részben hasznosak lesznek későbbi témáknál is.

 A légvédelmi rakéta-rendszerek bemutatása önmagában elég monoton lenne, ezért ahogy eddig is ezek közé beszúrva érkeznek egyéb témák, amik részben ezekre is építkeznek. Ilyen például a már több részt is megélt Mítoszoszlatás sorozat, ez folytatódni fog, bőven van még muníció ehhez, de igényel némi előkészítést ennek több epizódja is.

Szintén volt már példa egy konkrét hadművelet bemutatására, az iraki Oszirak atomerőmű elleni támadásról szóló ilyen volt. Ilyen témában is várható még tartalom a hidegháborús időszakból, de ezek előkészítése sok időt vesz igénybe. Az Opera Hadműveletről szóló videó úgy lett majdnem 40 perces, hogy csak egy célpont volt, a támadásban csak két típus és 14 gép vett részt. Ez is úgy lett ekkora terjedelmű, hogy meg lett vágva a tartalom. Az üzemanyag fogyasztást bemutató számításokat és néhány apróságot kihagytam, amiket a Patreon támogatók számára tettem elérhetővé. Nem csak ennél a videónál, de például a légvédelmi rakétás sorozatnál is több terjedelmes kapcsolódó tartalom járt így, ezek is hozzáférhetőek a támogatók számára.

A fenti három csoport mellett a MiG-29 kontra Gripen videó vezette be a magyar fegyveres erőkkel kapcsolatos tartalmakat.  Ez volt az első, de nem az utolsó anyag, ami behatóbban foglalkozott ilyen témával. Bár egyeseknek lehet, hogy szúrja a szemét, de tetszik, nem tetszik, a magyar fegyveres erők múltjához tartozik a Magyar Néphadsereg és az általa üzemeltetett technika is. A honi légvédelmi rendszereknél ennek megfelelően a magyar vonatkozás mindig helyett kapott és ez a továbbiakban is így lesz, legyen a téma vadászgép, honi vagy akár csapatlégvédelem.

Bizony, nem csak honi légvédelem létezik, hanem csapatlégvédelem is, ezt is egy külön sorozat taglalja majd. Elöljáróban csak annyit, hogy ez alulról felfelé fog építkezni. A csöves légvédelmi tüzérség alapelvének bemutatásával kezd, mivel ezek számítanak a legkisebb hatótávolságú eszköznek, ez a múlt, ebből indult el minden. A légvédelmi tüzérségnek itthon ma inkább csak múltja van, viszont a nyilvánosság számára jelenleg elérhető információk alapján  jövője is lesz. A téma kapcsán viszont a fegyveres erők általános felépítésének ismerete elengedhetetlen, hogy érthetővé váljon a csapatlégvédelem rétegződése. Ezáltal válik összehasonlíthatóvá a hidegháború alatti a két nagy katonai tömb légvédelme és annak máig tartó öröksége. Megjegyzem, szervezeti felépítés megismerése nem hátrány, mert segít megérteni a szárazföldi és a légi hadviselés léptékeit is.

A légvédelemnek még ezzel sincs vége, hiszen hajók is léteznek és azoknak is van légvédelme, értelemszerűen ez is külön sorozat lesz a kezdetektől egészen napjainkig.

A vadászrepülőgépekről szóló sorozatban szó esik radarokról, fegyverzetről, navigációról és mindenről, ami harci géppé tesz egy repülőgépet és annak tűzerejét és hatékonyságát befolyásolja. Ezek kibontása is külön videókban történik majd meg, de ezek közül egy biztos, ami önmagában is egy külön videó szériát jelent,  ez a különféle kategóriájú fegyverzet bemutatása.

Meg, ha már repülőgép, akkor ugye az sem mindegy, hogy melyik repülőgép, milyen körülmények között milyen teljesítményre képes, illetve mi enne fizikai háttere. A repülőgépek teljesítményét nem csak alapelv szinten, a tényezőkkel és jelzőkkel, de konkrét számokkal tervezem megmutatni kézzelfoghatóvá téve, hogy ez mit jelent eltérő méretű és célú gépek esetén. Nem csak a repülőgépek, hanem egyes fegyvereknél, ahol fontos, ismertetve lesz azok fizikai háttere, mert ezek ismerete nélkül amennyire látom csak kapitális téveszmék terjednek.

A fenti kategóriákon kívül eső tartalom is lesz, amiket ennyire jól besorolni nem lehet sehova. Ilyen volt például az Egyesült Államok ballisztikus rakétavédelmi képességeiről szóló videó. Légvédelemnek légvédelem, de igen messze esik úgymond a klasszikus rendszerektől.

 Ami még szemet szúrhatott, hogy eddig helikopterekről egy árva szó sem esett. Ennek oka, hogy azokat annyira mélyen nem ismerem, de a fegyverzet és a légvédelem találkozása miatt ezekről, ahol szükséges, ott szó fog esni. Viszont ezek soha nem lesznek annyira fókuszban, mint a légvédelem és a merevszárnyú repülőeszközök, de ezek sem maradnak ki a csatorna tematikájából.

Látható, hogy tervekben nincs hiány. Csak a közeljövőben tervezett videók száma meghaladja a tizenötöt. Ez az eddigi tempóban több messze több, mint egy évre elegendő tartalmat jelent. Ha csak a fenti tematikába tartozó videókat nézem, akkor minimum  hetvennél több videóhoz elég tartalom van. Röviden és velősen, nem fenyeget egyelőre hosszútávon sem, hogy a csatorna kifogyna a témákból még akkor is, ha az elkövetkezendő cirka nyolc évben semmi új ötletem ne lenne és tartani tudnám a havi egy videós átlagot...

 

Viszont ennyi „mi lesz” rész után akkor jöjjön az, hogy mi nem lesz. A csatorna jellegéből fakadóan nem fog aktualitásokkal foglalkozni és villámgyorsan videót készíteni semmilyen hírhez kapcsolódóan. Egyrészt a tartalom a szabadidőmben készül, így ezekre időben reagálni nem tudok főleg úgy, hogy már angol nyelven is készülnek videók.

Másrészt azért sem, mert az új eszközök műszaki tartalma nem is értelmezhető a múlt megértése nélkül teljes mértékben. Ha valami tényleg nagyon fontos dolog történik, akkor esetleg némi kommentárral beszámolok róla a csatorna Facebook oldalán, de ennél többre nem lehet számítani.

A másik, ami nem várható, túl gyakran, a legkorszerűbb haditechnika bemutatása. Bár minden út Rómába vezet, azért azon az úton illik végig menni is, mielőtt szó esne arról, hogy mi van az út végén. A mai korszerű haditechnikai eszközök több képességükre vonatkozólag nagyrészt minősített paraméterekkel bírnak, tehát konkrétumokról beszélni számokkal nem lehetséges. Ergo összehasonlítani sem lehet azokat, legfeljebb jelzőkkel vagy alapvető funkciók terén megnézni, hogy mivel rendelkezik mondjuk a legkorszerűbb Super Hornet változat és mivel mondjuk a kuvaiti Eurofighter Typhoon. De, ha mondjuk két különböző vadászgép rendelkezik azonos funkciójú és azonos elven működő rendszerekkel, akkor azokat részletesen összehasonlítani és ítéletet mondani róluk nemigen lehet.

Ugyanígy, az elektronikai hadviselésről lényegében szinte semmi konkrétat nem lehet mondani. Csak hasamra ütve, hogy mondjuk miben tér el a Gripen „E” változata, és hogyan viszonyul a Rafale M3-hoz elektronikai zavarásban az megítélhetetlen. Ugyanerről van szó, ha mondjuk zavarvédelem terén az amerikai Patriot PAC-3 és mondjuk az orosz Sz-400 légvédelmi rendszerről lenne szó. Ezek minősített adatok. Senki ne számítson szenzációhajhász, de igazából semmitmondó videóra, ahol ezen totál sötét területekről lenne szó. Arra meg főleg nem, hogy még ítéletet is mondjak a nagy büdös semmire alapozva. Miközben annyi más érdekes téma van, amire megéri az időt rászánni. Azokat megismerve legalább érthető lesz, hogy a mai eszközök miben többek a múltnál. De hogy mennyivel, azt objektíven bemutatni nem lehet részleteiben.

Nos, nagyjából erre lehet számítani a közeljövőben. Lezárásként még annyit, hogy a Patreon és Youtube támogató felületen az 1 dolláros támogató csomag mellé tervezem a videók nyitóképei alapján háttérképek kiadását eltérő színekben, ha erre van igény a közösség részéről. Bármilyen egyéb kérdés, javaslat, kívánság mehet a videó alá a kommentekbe, amit úgy érez a közösség, hogy a csatorna jövője szempontjából fontosnak érez. Ezzel az üzenettel nyitom 2022-őt, hamarosan újra ugyanitt, immáron tematikus videóval.

A bejegyzés trackback címe:

https://militavia.blog.hu/api/trackback/id/16801928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

torsen 2022.02.24. 16:16:32

...nekem édesmindegy, mindenevő vagyok. Mióta elmenekültem a HTKA-ról itt böngészgetek. De látom a HTKA-n megindult a lavina. Sajnálom azt az oldalt! Hajrá Balázs, csak így tovább!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2022.02.25. 10:18:02

@torsen: Már készül a kövi videó.
A HTKA.hu fóruma kb. sajnos elsüllyedt, de minimum zátonyra futott.

Karvaly 2022.03.03. 18:17:09

Balage, akartalak már kérdezni más témában, és nem tudok ennek jobb helyet ennél:
mi a véleményed a sugárhajtású kiképző gépek katonai alkalmazhatóságáról?
Konkrétan, mennyire lenne életképes könnyű vadászgépként mondjuk az Aero L-159 egy NG verzióban, azaz mai hajtóművel, fegyverzettel, radarral, célzóberendezéssel?
Nem hiperszónikus, nem lehet rá sok fegyvert felpakolni, de cserébe olcsó lehetne.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2022.03.04. 07:33:34

@Karvaly: Nagyon rossz. A hidegháború végén is okkal volt az első gép, amit kiszórtak a Gina, Alpha Jet és társai, mint gépek. Nem éri meg ezekbe drága avionikát tenni teljesítményük miatt.

Egy akkora és olyan "gazdag" ország, mint Mo. nem engedheti meg magának ezt a luxust. Éppenséggel, ha körbenézel sehol nem látsz olyat, hogy Gripen, F-16, Rafale, F-15 vagy bármi gép mellett erre költenének. Legfeljebb COIN-ban lenne hasznuk.

Szóval röviden, ellenzem. Semmi szükség ezekre. Csak az erőforrások pazarlása.

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

süti beállítások módosítása