Militavia - Katonai repülés és légvédelem

Ballonvadászat Raptorral

2023. február 07. - molnibalage

 bscap0001_masolata_1.png

Előszó

Az Egyesült Államok fölé sodródott kínai ballon észlelése és lelövése nem csak diplomáciai hullámokat keltett, de a sajtóban és a különféle közösségi felületen ellentmondásos információkat lehet találni arról, hogy a ballont mi és miért azzal lőtte le, amivel. Tegyünk tisztába akkor néhány dolgot és helyezzük egyben történelmi kontextusba az eseményt.

Azok számára, akik inkább a hangoskönyveket és animációt kedvelik a cikk anyaga videón, narrálva is elérhető.

Mi történt?

Kezdjük történet végén. A kínai ballont végül egy F-22 Raptor vadászgép lőtte le egy AIM-9X Sidewinder légiharc-rakétával. Érdekes módon a közösségi portálok komment szekciójában több helyen is felvetődött, hogy micsoda megengedhetetlen pazarlás volt rakétával lelőni a ballont, és hogy ezzel annak lehetőségét is elszalasztották, hogy elemezhessék, hogy mi is volt a ballon felszerelése és pontos feladata. Egyesek szerint elég lett volna gépágyúval a ballonba lőni néhány lövedéket és akkor az, szépen lassan ereszkedve földet ért volna valahol.

bscap0000_masolata_2.png

Miért így történt?

Elsődleges oka a légiharc-rakéta használatának az volt, hogy feladat egész egyszerűen nem volt megoldható gépágyúval több okból sem. A nagy magasságban repülő ballonok elérhetik akár a 20-35 km-es repülési magasságot is a légköri viszonyok, a méretük és hasznos terhelésüktől függően. Az esetben főszerepet kapó ballon kb. 65 ezer láb magasságban, vagyis nagyjából 20 km magasan repült. Ez magaslégköri ballonokat nézve mondhatni nem nagy cucc, de a vadászgépek számára ez már bizony extrém magasnak számít.

bscap0003_masolata_1.png

A ma hadrendben levő vadászgépek szolgálati csúcsmagassága jellemzően a 18-20 km magasságot éri el statikusan, teljesen mindegy, hogy egy-vagy kéthajtóművesek azok. Ez azt jelenti, hogy vízszintes repülésben ezt a magasságot még éppen képesek tartani, de ekkor már csak minimális manőverező képességgel bírnak, szinte már átesés határán repülnek.

A lenti diagramon látható, hogy egy F-15 vadászgép fegyvertelenül, kb. 50% üzemanyaggal, kétszeres hangsebességgel éppen csak képes az 55 ezer láb, vagyis kb. 16,5 kilométeres magasságot elérni, tehát a ballon repülési magassága alatt marad. Még, ha képes is lenne pont határon repülve kb. azonos magasságot tartani, a gépágyús célzáshoz szükséges pontos manőverek egész egyszerűen nem lehetségesek.

bscap0002_masolata_2.png

Az F-22 esetében nem áll rendelkezésre publikus repülési teljesítmény diagram, de mivel a gép aerodinamikáját a lopakodó képesség mellett a manőverező légiharcra is optimalizálták, ezért sejthetően annak statikus csúcsmagassága is 18 km körül alakulhat átlagos légiharc konfigurációban.

A repülőgépek képesek a statikus csúcsmagasság fölé emelkedni lendületből, ezt a manővert angoul zoom climb-nak hívják. Ez lényegében azt jelenti, hogy kb. 13-14 km-es magasságban, ahol a csúcssebesség már elérhető és a vadászgép jól kormányozható, lendületet gyűjtve az emelkedni kezd és lényegében kvázi ballisztikus pályán a statikus csúcsmagasság fölé tud kerülni. Egészen szélsőséges esetben akár a 30 kilométeres magasságot is meghaladhatja a pálya csúcsa. Emelkedési és abszolút magassági rekordrepüléseknél éltek ezzel jellemzően, de ezekről majd máskor.

bscap0005_masolata_2.png

A probléma a manőverrel az, hogy annyira ritka légkörben repül már a vadászgép, hogy a kormányszervek már közel vagy akár teljesen hatástalanná is válhatnak. Lényegében a repülőgép haladási irányának stabilizálása az egyetlen cél. Fel sem merül, hogy egy ilyen manőver közben egy kiszámított elfogási pont felé repülve a pilóta még célozni is képes legyen a gépágyúval.

bscap0006_masolata_1.png

Márpedig nagyon komoly tényező a repülőgép relatív sebessége a célponthoz képest. A ballon szinte álló célnak tekinthető, ami felé egy kétszeres hangsebességgel haladó vadászgép kb. 600 m/s sebességgel halad. A 20 mm-es M61 Vulcan gépágyú hatásos lőtávolsága 1 km táján van annak szórása és a lövedék ballisztikája miatt. Viszont a kb. 600 m/s sebesség azt jelenti, hogy a célzásra és kifordulásra, hogy elkerülje az ütközés a ballonnal olyan kevés, ami nem tekinthető biztonságosnak, még ha feltételezzük is, hogy valami csoda módon a célzás lehetséges lenne. Ez a gondolatkísérlet legfeljebb a statikus csúcsmagasság közelében lenne értelmezhető, de dinamikus emelkedés közben még annyira sem.

Ezért volt tehát szükség a légiharc-rakéta használatára. A ballon repülési magassága és a nagysebességű vadászgép statikus magassága közötti néhány kilométeres különbség áthidalására az bőven képes volt. Sőt, mivel a rakétával magával nem kell tűpontosan célozni indítás előtt, ezért az indítást egy nagyon enyhe dinamikus emelkedés közben is végre lehetne hajtani, ha arra szükség lenne.

bscap0007_masolata_2.png

Az AIM-9X Sidewinder infravörös vezérlésű rakéta, de annak célzása a radarral párhuzamosítható, így arra bőven van idő az indítás előtt is. A ballon alatt levő műszereket tartalmazó blokk és a napelemek hatalmas radarvisszaverő felületet jelentek. Ezt követi radarral a vadászgép, ez alapján képes irányba állni az rakéta infravörös keresőfeje. A képalkotós infravörös érzékelővel, vagyis lényegében infrakamerával rendelkező AIM-9X rakéta égháttérben tökéletesen látja a ballont, akár indítás utáni célbefogás is lehetséges annak Block II változatával. Mivel a ballon nagyobb felületű a hasznos teherhez képes, és a rakéta érzékelője programozható, ezért megoldható volt, hogy az kifejezettem a ballont vegye célba. Elég idő állt a felkészülésre. A régebbi AIM-9M változattal nem lett volna lehetséges a célpontot lelőni, annak infravörös érzékelője csak a hajtóműből kiáramló forró levegőt képes érzékelni, egy annyira hideg célt, mint egy ballon, nem.

bscap0008_masolata_2.png

A Sidewinder rakétát indító F-22 Raptor vadászgép kb. 58 ezer lábon, vagyis kb. 17,5 kilométer magasan repülve indította a rakétát, ami kb. 60-65 ezer lábon, vagyis úgy 18-20 kilométer közötti magasságon találta el a célt. A rakétából eltávolították a harci részt, ezért az csak keresztülrepült a ballonon, ami a találat után összeomlott. A Raptor tehát minimális tűzerőt alkalmazva lőtte le a célt, hiszen a nagyobb hatótávolságú AIM-120C-7 AMRAAM rakétával is tüzelhetett volna. Csak annak aktív radarvezérlése miatt igen valószínű, hogy nem a ballont vette volna célba, annak hatalmas mérete ellenére, hanem az alatta függő felderítő berendezés csomagot. A napelemtáblák hatalmas merőleges felülete és a további fém alkatrészek nagyobb visszaverő felületet jelentenek, mint a körszimmetrikus ballon. Még harci rész nélkül is valószínűleg az lett volna a történet vége, hogy a rakéta közvetlen ütközéssel tönkreteszi azt, amit későbbi elemezni lehet.

bscap0010_masolata_1.png

A rakétatalálat után a ballon hasznos terhe viszonylag nagy sebességgel zuhanni kezdett, ami végül az Atlanti-óceánban landolt, de a 12 mérföldes távolságon belül, ami amerikai felségterületnek számít. A ballont elővigyázatosságból csak akkor lőtték le, amikor biztosra vehető volt, hogy biztonságos területen ér majd földet vagy vizet. A felderítő eszköz maradványait búvárok keresik, aminek felkutatása vélhetőleg nem lesz nehéz, még ha hideg is a víz. A vízmélység csupán kb. 50 láb, ami kb. 15 méter. Persze ezzel nem árt sietni, mert a sós víz nem barátja az érzékeny elektronikai berendezéseknek.

bscap0011_masolata_1.png

Az amerikai honi légvédelem nagy hatótávolságú és magasságú légvédelmi rakétás komponensét a ’70-es évek elején felszámolták, ezért légvédelmi rakétával lelőni a ballont nem lehetett, lévén nem volt mivel. De még, ha létezett volna a ’70-es években leállított, mára teljesen elavult rendszer, az is csak egyes nagyvárosok körül épült ki, tehát messze nem fedte le az egész országot. Olyan „lágyan” lelőni a célt, mint egy harci rész nélküli AIM-9X-szel tették, meg nem is lehetett volna, lévén azok radarvezérlésű rendszerek voltak. Jelenleg csak Washingtonban települt állandó légvédelem, NASAMS rendszerrel. Annak hatómagassága AIM-120 rakétával nem éri el 20 kilométert. Még, ha rendelkezésre is állna az AMRAAM-ER változat, akkor annak aktív radarvezérlése miatt a probléma ugyanaz lenne, a hasznos terhet találta volna el, nem ballont.

Mi értelme volt?

bscap0012_masolata_2.png

Hogy mi értelme volt a ballon használatának az olyan műholdak korában, amik fél méteres felbontással is képesek képeket készíteni? Valószínűleg nem képek készítése volt a cél, hanem elektronikai hírszerzés, bizonyos hullámhossz tartományokban a jelgyűjtés a légkörben könnyebben kivitelezhető.
Továbbá ahhoz nagy mennyiségű, kis magasságban keringő műhold kellene, hogy folyamatosan megfigyelhessenek egy szűk területet. A ballon sok szempontból egyszerűbb megoldás, ráadásul huzamosabb ideig tartózkodhat a megfigyelni kívánt zónában. Ráadásul a ballon kicsit szürke zóna a légtérsértések terén, míg egy repülőgép esetén ez eléggé egyértelmű, de egy felségjelzés nélküli ballon esetén lehet mismásolni a dolgokat. Velemennyire…

 Történelmi kontextus

A hidegháború alatt az ellenséges katonai tömbről szerzett pontos információkért a legfelsőbb katonai vezetés a fél lelki üdvét is odaadta volna. Azonban az információszerzésnek korlátot szabtak az ember-vezette nagy magasságú felderítő gépek paraméterei, azokat a kétszeres hangsebességre képes vadászgépek képesek voltak lelőni.

bscap0013_masolata_2.png

Az U-2 szigorúan titkos fotó-felderítő kémrepülőgép megjelenése előtt az amerikaiak is ballonokkal próbálták meg a Szovjetunió katonai titkait kikémlelni. A Project Genetrix keretében 1956. január 10. és február 6. között, öt különböző helyszínről indítva 516 darab nagy magasságú haladásra tervezett ballont bocsájtottak fel, hogy fényképfelvételeket készítsenek a Szovjetunió területéről. Norvégiából, Skóciából, két nyugat-németországi helyszínről és Törökországból indították útra a ballonokat.

bscap0014_masolata_2.png

A felbocsátott eszközök közül csak 54-et tudtak felkutatni és begyűjteni és ebből csak 31 szolgált értékelhető adatokkal. Érdekes mellékzönge, hogy azért a szovjetek is nyertek az ügyön valamit. Az elvesztett ballonok közül többnek épségben megtalálták a felderítő rendszereit, amik az ország területén zuhantak le. A lezuhant amerikai kémeszközökből kinyert speciális film segítségével sikerült a Hold túlsó oldaláról fényképet készíteni. Az amerikai filmek kibírták azokat a szélsőséges viszonyokat, amire az űrrepüléshez szükség volt. Az elvárt minőségű film előállítására a szovjet ipar képtelennek bizonyult. A Luna 3 űrszonda az ebből a sajátos forrásból származó filmanyagot használta fel, így érhettek el tudományos és propaganda sikert is.

bscap0016_masolata_1.png

A rendkívül alacsony hatásfok miatt a ballonos módszerrel felhagytak és az akkor már fejlesztés alatt levő U-2 repülőgép vette át a feladatot. De ettől még a szovjetek felkészültek további ballonok érkezésére és lelövésére is. Az Sz-75 Volhov rendszer 35 km-es repülési magasságig képes volt hárompont rávezetéssel leküzdeni azokat. A rakéta rádiógyújtójának volt egy erre specializált üzemmódja, ahol a rakéta harci részét a rávezető állomástól érkező K3-as parancsára robbantják, nagyjából 120 méterrel a cél előtt, hogy a repeszek jól beterítsék azt.

bscap0017_masolata_1.png

A ballonos módszer helyett, az U-2 repülőgéppel végrehajtott berepülések a Varsói Szerződés és Szovjetunió felett sikeresek voltak, elképesztő mennyiségű információt szolgáltatott, sokszor a legféltettebb szovjet titkokról fedve fel, hogy mekkora tévedésben élt addig a nyugat. Ilyen volt pl. a Bomber Gap megcáfolása. A sikeres U-2 bevetések előtt a szovjet interkontinentális bombázó fenyegetést alaposan túlbecsülték. Az U-2 bevetéseknek hála derült fény arra, hogy a szovjet interkontinentális bombázó flotta kb. 100 db bombázóból, ha áll. Az U-2-es számtalan más értékes információ szerzett, aminek egy híres hírhedt incidens vetett véget 1960 tavaszán. De erről majd egy másik anyagban…

 Közreműködők

  • Molnár Balázs                                Grafika, animáció, szöveg
  • Hpasp                                             Technikai lektor és tartalombővítés
  • Cifka”Cifu” Miklós                           Technikai lektor és tartalombővítés

 

A Patreon csatorna elérhetősége az extra tartalomhoz és a csatorna támogatásához.

https://www.patreon.com/militavia

A bejegyzés trackback címe:

https://militavia.blog.hu/api/trackback/id/tr2018043772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sorállományú előfelvételis 2023.02.09. 09:28:27

Óriási poszt volt! Köszönet érte!

Mesterséges Geci 2023.02.09. 09:38:18

Én meg még poénjodtam rajta, hogy majd biztos Sidewinderrel szedik le... :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.02.09. 09:58:04

@Sorállományú előfelvételis: Lesz majd még egy videó a témában sanszosan amúgy, hogy milyen más lehetőségek jöttek volna szóba, ha elengednek ezt-azt...

arthurthedent 2023.02.09. 12:03:49

"Az U-2-es számtalan más értékes információ szerzett, aminek egy híres hírhedt incidens vetett véget 1960 tavaszán. "

Még ma is üzemben vannak!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.02.09. 12:48:05

@arthurthedent: Nem a gépnek vetett véget az incidens, hanem a berepüléseknek.

A ma szolgálatban levő U-2-esen nem azt és mem azzal és nem úgy csinálják, amit 1960 május 1-ig csináltak.

arthurthedent 2023.02.09. 14:01:44

@molnibalage: "A ma szolgálatban levő U-2-esen nem azt és mem azzal és nem úgy csinálják, amit 1960 május 1-ig csináltak."

De igen. Annyi, hogy a Szovjetúnió területére nem repültek, de a U-2 ugyanúgy kémrepülőgép és ugyanazt csinálja ma is, amit 1950 óta. Persze nem filmre fényképeznek, hanem elektronikusan és van műholdas kapcsolat is, de ugyanúgy kémrepülőgép.

arthurthedent 2023.02.09. 14:02:47

"Spy planes are still in use and Lockheed Martin's U-2 remains the supreme, go-to jet for high-altitude reconnaissance. U-2s have been around since the 1950s and the US Air Force fleet maintains more than 30 of the spy planes."

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.02.09. 14:05:33

@arthurthedent: Nem.
A kémtevékenység az illegális. Az U-2 megsértette a VSz és a SZu légterét is.
Lefele néző kamerákkal operált.

Ezzel szemben a későbbi U-2-ők oldal néző szenzorokkal operált, nem sértette meg sem a VSz sem a Szu légterét, ahogy az SR-71 sem.

Tehát nem ugyanazt csinálja. A kémkedés és felderítés összemosásával a nem létező hócipőm is teli van.

arthurthedent 2023.02.09. 16:12:10

@molnibalage: "Ezzel szemben a későbbi U-2-ők oldal néző szenzorokkal operált"

És mit csinált, lefényképezte a horizontot? Azóta is harminc géppel repkednek irak felett horizontot fényképezni? Mekkora marhaságot vagy képes kiötölni csak, hogy ne kelljen beismerned, hogy tévedtél?

"A kémtevékenység az illegális."
Melyik törvények szerint törvénytelen kémtevékenységet folytatni? Az amerikai törvények szerint melyik országban illegális kémtevékenységet folytatni? Milyen marhaság már ez?

A valóság az, hogy ami felvételeket látsz a TV híradóba, hogy "katonai műholfelvétel", azoknak a fele U-2. Az amcsik mindenütt használják ahol lehet, Afganisztánban és Irakban legendásan sokat repkedtek. Tele van a net az iraki bevetések történeteivel. Tessék, itt van egy anyag, ovlasgasd:

nsarchive2.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB74/U2-49.pdf

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.02.09. 16:21:34

@arthurthedent: Közben beugrott, nem ez az első ostoba pattogás, amit előadsz a blogon.
Felőlem...

Mesterséges Geci 2023.02.10. 08:17:24

@molnibalage: mesélj, mi a különbség "felderítés" és kémkedés közt! A CIA és társaik biztosan csak ártatlan felderítők, a külföldön működő ügynökeik csak laposföldes kitalációk, ugye? (A CIA csak példa)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.02.10. 09:17:23

@Mesterséges Geci: A felderítés az, amikor teljesen legális keretek között pl. egy SR-71 elhúz légtérsértés nélkül a határ mellett, fotóz radarozik stb.

A kémkedés az, amikor légtérsértés történik. Ilyet csinált az SR-71, amikor átrepült olyan országok légtere felett, amivel nem áll hadban az USA. De pl. a Vietnam feletti A-12 és SR-71 repülések nem kémkedsek, hiszen hadiállapot volt az érintett felett közök.

Meglep, hogy ezt magyarázni kell, mert ez kb. 2x2 szintű történet...

De ugyanez pepitában, majd eljut oda falklandi sorozat, amikor a VSz "halászhajói" ott ólálkodtak a britek körül. Az egyik ilyen hajón volt a térségben levő egyetlen fázisvezérelt radar. Még a brit hadihajókon sem volt olyan.

Ahogy még a mezei hírszerzés is manapság kb. 70%-ban nyílt infók összelegózásából dolgozik. Azt kb. bárki megcsinálhatja. Szerinted az is kémkedés...?

Ebből remélem azért érzékeled, hogy ez a "kémrepülőgép" és egyéb duma mennyire szenzációhajhász és elcsépelt lett. Minden szarra ráaggatják.

Mesterséges Geci 2023.02.10. 10:08:08

@molnibalage: szerintemmár ez is kémkedés. Lásd: elsétálsz az utcán és lefényképezed, amint valaki a nyitott ablakban kefél. ("Befényképezni" más ingatlanába IS jogsértés)
Itt pusztána légtérsértés lett kiiktatva. A többi... na hagyjuk!

gigabursch 2023.02.10. 15:05:04

@arthurthedent:
Érdemes az egész sorozatot végigolvasni, de az utolsó évtizedeket már megírták:
modernwartech.blog.hu/2018/07/06/a_lockheed_u-2-est_bemutato_sorozat_utolso_12_resze

gigabursch 2023.02.10. 15:06:41

@molnibalage:
Tehát a kameraállás helyzete különbözteti meg a felderítést és a kémkedést?
Na, ezt se gondoltam volna.

Alkalomadtán ha kifejted egy hosszabb cikkben a különbségeket, azt is el fogom olvasni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.02.10. 16:55:45

@Mesterséges Geci: Ne keverd ide a magánélethez való jogot, amit a polgári jog kezel. Szezon és fazon.
Semmiféle nemzetközi egyezmény nem tiltja, hogy átnézz a határon bármivel. Vagy antennával hallgatózz.

Mesterséges Geci 2023.02.10. 20:50:32

@molnibalage: hát eddig se tartottalak százasnak. :DD Baszod, mi a különbség, ha a határon kívülről nézem, hogy dugod a szomszéd feleségét vagy ha a határon belülről? Az eredmény ugyanaz: illetéktelen leskelődés és olyan információk megszerzése, amik nem tartoznának rám.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.02.10. 21:47:16

@Mesterséges Geci: Egész egyszerűen nem akarod megérteni, hogy az analógiád szar, mert nem analógia. Mert a polgári jog és a nemzetközi jog mást mond. A kémkedés az egy illegális tevékenység. Ha a repülőgép berepül és megsérti a légteret, akkor bizony kémked.

Ha nemzetközi légtérből meg fotókat készít, akkor semmiben sem különbözik jogilag a műholdas felderítéstől.

Azért érdekes, hogy a nem tartalak százasnak közben lényegében fel sem tűnik ,hogy mi alapján diszkriminálsz..

Mesterséges Geci 2023.02.10. 22:22:03

@molnibalage: mert a műholdas felderítés az nem kémkedés. Ezért is bohóckodtak az 51-es körzetben dolgozók a különböző makettekkel, hogy hülyítsék a ruszkikat. Ha szerinted csak az a kémkedés, mikor cigisdoboznak álcázott mikrofilmes fényképezőgéppel másolják a titkos dokumentumokat... bocs, de nem lehet komolyan venni amit írsz.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.02.11. 00:07:38

@Mesterséges Geci: Vitatkozz a nemzetközi joggal, ha ennyire okosnak képzeled magad.

Mesterséges Geci 2023.02.11. 20:12:42

@molnibalage: én téged "képzellek" nemokosnak. :D

Mesterséges Geci 2023.02.11. 20:13:48

@molnibalage: az, hogy a légtérsértés nemzetközi jogba ütközik, még nem jelenti azt, hogy az anélkül kivitelezett leskelődés ártalmatlan érdeklődés. Csak ezt a zsugorodott agyacskáddal már nem vagy képes felfogni.
süti beállítások módosítása