Militavia - Katonai repülés és légvédelem

F-4 Phantomtól az F-35C-ig

Lazán, könnyedén... :) (04.01.)

2023. április 01. - molnibalage

_f-4-f-35_masolata.png

Előszó

Az F-14 Tomcat, mint flotta védővadászép valószínűleg a többség számára ismert. Annak előélete talán már kevésbé. Szóóóóóval, hogyan is született az F-14 és milyen út vezetett a híres-hírhed Cicushoz?

grumman_f-14a_tomcat_of_vf-84_in_flight_circa_in_1978_masolata.png

Azok számára, akik inkább a hangoskönyveket és animációt kedvelik a cikk anyaga videón, narrálva is elérhető, de az anyag tartalma és különleges formátuma miatt a videó erősen ajánlott. ;)

Mi volt…

A Haditengerészet számára lényegében az atombombával vagy atomtöltetű torpedóval felszerelt bombázók (már, ha volt ilyen) jelenthették a veszélyt az ’50-es években. Ezek alkalmazásához a hajók közvetlen közelébe kellett repülni. A vadászgépeknek tehát bőven volt idő megközelíteni és lelőni a célokat. Nagy magasságban működek az akkori kezdetleges légiharc-rakéták a nem manőverező bombázók ellen. Még, ha esetleg torpedóval támadtak a bombázók, kis magasságban elfogni és lelőni a bombázókat semmi nehézséget nem jelenett volna.

bscap0000_masolata_3.png

Mi lett a fenyegetés…

A KS-1 és KSR-2 hajó ellen rakéták megjelenése az ’50-es évek legvégén előrevetítette a kort, amikor a fenti kényelem már nem adathatott meg. Ez sejtette, hogy a jövőben szubszonikus vagy később akár szuperszonikus, hatalmas rakétákat eregető bombázógépekkel kell felvenni a harcot. A US Navy nem várt ölbe tett kézzel…

bscap0001_masolata_2.png

Mit volt az elképzelés?

bscap0002_masolata_3.png

Az ’50-es évek legvégén már folyamatban volt az F-4 Phantom rendszeresítése, de a a szuperszonikus vadászgép a fent említett célok ellen nem felelt meg. Az tisztán látszott, hogy egy nagy hatótávolságú, 6 órán át légi utántöltés nélkül járőröző, illetve az akkor szemmel nagy hatótávolságú légiharc-rakétákhoz, és a hozzá szükséges radarhoz speciális repülőgép szükséges. Érkeztek erre különféle pályázatok, a legismertebb talán a Douglas F6D Missileer volt. A koncepció láttán, az aktív radarvezérlésű AAM-N-10 Eagle rakétával együtt is...

bscap0003_masolata_2.png

...a reakció elég vegyes volt.

bscap0004_masolata_2.png

Nagyon nem erre számított a többség. A szubszonikus, manőverező légiharcra nem képes repülőgép koncepciója sok vitát szült, pedig igazából nagyjából erre lehetett számítani. Az eszementen magas őrjáratozási idő elvárást ma sem lehetne máshogy teljesíteni légiutántöltés nélkül. Hivatalosan a manőverező légiharc képességet hiányolták, de feltehetően inkább egy bizonyos személy ötlete kaszálta el az egész koncepciót 1961 decemberében.

A nagy ötlet...!

A Kennedy kormány védelmi minisztere, Robert McNamara, akire leginkább az optimista technokrata jelző illik, előállt egy nagy ötlettel.

bscap0005_masolata_3.png

Mi lenne, ha a Légierő és a Haditengerészet egy alapvetően hasonló, majdnem azonos alaptípust használna, ami mindent is tud? Nagy gyártási darabszámmal, a kvázi szuperfejletteség ellenére a fajlagos költségek alacsonyan tarhatók lennének. Elvben.

bscap0006_masolata_2.png

Érdekes koncepció...!

Lényegében ez volt az utolsó koporsószeg a Missileer számára. A kezdeményezésből induló TFX programból születő F-111 család azonban a hatalmas elvárt őrjáratozási idővel, a 2 db AIM-54 rakéta belső fegyvertérben, 4 db szárny alatti hordozásával, nagy magasságban M2.0 csúcssebességgel, illetve az ekkora sebességnél a gépelhagyást is lehetővé tevő mentőkapszulás kialakítással egy 21 tonnás üres tömegű monstrumot eredményezett. Ami még olcsó se lett. Pedig már itt is engedtek a 6 órás őrjárati időből, számottevően.

bscap0008_masolata_3.png

Na, ezek után jött a vietnámi háború és annak tapasztalatai. Ahol az F-111B-hez képest pehelysúlyú, alig fele tömegű, de csak rakétafegyverzettel repülő F-4 Phantom vadászgépek számtalanszor alulmaradtak a technológiailag primitívebb MiG-17, MiG-19 és MiG-21 vadászgépek ellen közeli manőverező légiharcban. Amik közül az első se radarral, se légiharc-rakétával sem rendelkezett.

Na, ehhez képest az F-111B 21 tonnás tömegével, egymás melletti személyzet és a kabinból való pocsék kilátás eléggé nyilvánvalóvá tette a helyzetet.

bscap0007_masolata_3.png

Ez nagyon nem lesz jó...

A megmentő….

Az F-111B beszerzését ez, és számtalan más kifogás miatt törölték. Viszont a Haditengerészetnek nagy hatótávolságú, hosszú őrjáratozásra, illetve manőverező légiharca is használható vadászgépe még mindig nem volt. A VFX program során erre kellett már valami megoldást adni, ami nem annyira eszement végeredményt ad, mint az F-111. Ez csak úgy volt lehetséges, hogy több helyen számottevően módosították az elvárásokat.

bscap0009_masolata_3.png

Kabin kapszulás mentőrendszer? Lapátra vele. Jó lesz a hagyományos tandem elrendezés a személyzetnek katapultülésekben. Amúgy is, a vietnámi tapasztalatok megmutatták, hogy az 1,3 Mach feletti sebesség olyan ritka, hogy erre méretezni a gépelhagyást felesleges.

bscap0010_masolata_2.png

Belső fegyvertér? Az se kell. A rakétákat csakis külső függesztéssel hordozza majd a gép. Annak minden hátrányával.

bscap0011_masolata_2.png

Új hajtómű? Kösz, lemondunk róla. Elég lesz a Missiler számára tervezett TF-30 is utánégetővel, oszt jóvan.

A 32000 font, vagyis 14,5 tonnás belső üzemanyag kapacitás? Ennél sokkal radikálisabbnak kell lennünk. Elég a kb. fele, 16000 font, 7,2 tonna. Emiatt kisebb lett az őrjáratozási távolság és idő? Ez van, ezt kell szeretni...

 Ezzel végre hosszú vajúdás után megszületett a vadászgép, amit annyira vártak.

4308966_masolata.png

Ami, viszont az eredeti, de amúgy irreális elképzelésekhez képest. Kicsit sárga, kicsit savanyú...
..de legalább volt.

bscap0015_masolata_2.png

 A Cicus is majdnem kukázódik

A történetben azonban volt némi csavar. 1974-ben a Grumman a Haditengerészettől kölcsön felvételét kérte, hogy az F-14 gyártása folyamatosan és zökkenőmentesen haladjon. Azonban Grumman fejesei augusztusban lebuktak, akik a kapott pénzt nem a gyártósorokra, hanem egyéb pénzügyi manőverekre használták fel.

Na, a Kongresszus erre úgy berágott, hogy megvonta a program pénzügyi támogatását, ami lényegében a program törlését jelentette volna. Irán viszont tojt erre az egészre, a Sah az Tomcatet választotta ki a légiereje számára, amiből végült 80 példányt rendeltek meg. Ezzel viszont a Haditengerészet lényegében a Kongresszust sározhatta be, hogy „de hát hogyan engedhetik, hogy Irán fejlettebb vadászgépekkel rendelkezzem majd, mint ők maguk” Az iráni megrendelés nélkül a Tomcat gyártása lehetséges, hogy már 1975-ben végetért volna... Így viszont összességében, némi orra koppintással a program fojtatódhatott.

Az már külön vicc, hogy az F-14 milyen körülmények között nyűgözte le az iráni nagyvezírt. Az F-15 Eagle alaposan megtakonlva repülte le a bemutatóját. Azt követően az F-14 annyira kevés naftával, hogy a Cicus hajtóműve kigurulás közben leállt, mert elfogyott az üzemanyag. A Sah viszont teljesen le volt nyűgözve, azonnal a Cicushoz ment, hogy „az kell”, a Sas nem is érdekelte.

https://iho.hu/hirek/harcigeptender-fel-ora-alatt-az-irani-tomcatek-sztorija-130219

https://theaviationgeekclub.com/watch-the-f-14-demo-which-beat-that-of-the-f-15-and-sold-the-mighty-tomcat-to-shah-of-iran/

 

F-35C, a nagy ötlet újra…!

A minden haderőnem számára is használható közös gép ötlete nem süllyed el teljesen. Amikor a ’90-es évek végén elkezdődött a JSF program. Itt megint arról volt szó, hogy egy nagyjából hasonló alapon, de egy típuscsaládba tartozó gép elégítse ki a Légierő, a Haditengerészet és a Tengerészgyalogság igényeit. Hogyan ment? Egész j ól.

bscap0020_masolata_1.png

A technikai fejlődés lehetővé tette, hogy az F-35-nél megvalósítsák az F-111-nél megálmodott elképzelést. Három igen hasonló, de azért eltérő igények szerint tervezett vadászgépet. Mindezt úgy, hogy az F-35B helyből felszállása és leszállásra is képes. Persze sokkal szerényebb hatótávolsággal és kisebb fegyvertérrel, mint hagyományosan üzemelő légierős és haditengerészeti testvérei. De az

F-111-hez képest összességében egy sikertörténet volt. Csak az eredeti ötlethez képest laza 50 évvel később sikerült azt épkézláb módon, továbbra is erős korlátokkal megvalósítani.

 Közreműködők

  • Molnár Balázs                                Grafika, animáció, szöveg
  • Hpasp                                             Technikai lektor
  • Cifka”Cifu” Miklós                           Technikai lektor
  • Allesmor Obranna                          Technikai lektor


A Patreon csatorna elérhetősége az extra tartalomhoz és a csatorna támogatásához.
https://www.patreon.com/militavia

A bejegyzés trackback címe:

https://militavia.blog.hu/api/trackback/id/tr9218086108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2023.04.01. 11:56:27

A sah persze nem a bemutatórepülés miatt döntött a cicus javára, hanem az AIM-54 Phoenix légiharc rakétákra volt szüksége. Ezek be is váltak az Irak elleni háborúban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.04.01. 12:34:44

@megamovieboy: Az csak az egyik faktor volt. A linkekben ott van a történet, hogy hogyan mutatták be a két gépet. A szomorú igazság az, hogy az AIM-54 szárazföldi teljesítménye elég harmatos volt az F-15A +AIM-7F-hez képest.

Mesterséges Geci 2023.04.01. 15:03:18

Ezt a gúnyolódást a belső fegyvertér hiányával nem igazán tudom hova tenni. A kortárs gépek közül melyik tudott ilyet felmutatni? Én egyetlen ilyen vadász/vadászbombázó gépre sem emlékszem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.04.02. 08:51:48

@Mesterséges Geci: F-105 vadászbombázó, F-102, F-106 honi légvédelmi vadászok. De FFAR számára több honi légvédelmi vadász is, lásd előző anyagot.

És ez nem gúnyolódás volt. Ki kellett venni, mert plusz tömeggel járt.
Úgy látom neked sem esett le a formátum és az időpont...

gigabursch 2023.04.04. 11:57:42

@molnibalage:
Most hogy így írod, 04.01...
A cikk után elolvstam a teljes címet is...
:-)

Egyébiránt érdekes volt. Köszi
süti beállítások módosítása